Andreea Litescu, Wizz Air: Daca as putea, i-as indruma pe toti tinerii sa devina piloti!

| Scris de: Teodor Stefan | 13-08-2015

In urma cu 10 ani, Andreea a escaladat Mont Blanc, ajungand pana in varf. Acum, prima femeie-comandant de la Wizz Air il admira in zbor de la nivel 180, din cockpit-ul A320. Recent, Andreea a fost numita Base Captain la Otopeni, fiind si prima femeie comandant de baza din istoria Wizz Air. Aeronews este onorat sa va prezinte primul interviu acordat de Andreea dupa numirea in noua functie.

Ce ai spus cand ai fost nominalizata pentru Base Captain?

Cand am primit vestea, nu mi-a venit sa cred. Ma asteptam la alte promovari, dar in nici un caz la asta! Am fost foarte fericita sa primesc aceasta veste, dar stiam ca presupune si o mare responsabilitate. Am aflat de propunerea pentru Base Captain undeva la inceputul anului, dar nu pentru baza din Bucuresti, ci pentru altele din tara. Initial am primit un telefon prin care eram intrebata cum mi se pare ideea sa devin comandant de baza. Eram dupa o cursa de Londra si nu stiam daca mi se intampla mie, daca e o gluma sau nu. Am fost rugata sa dau un raspuns peste o saptamana. M-am gandit foarte mult la propunere, evident ca Bucurestiul ar fi fost locul perfect. Ceea ce s-a si intamplat, au tinut cont de parerea mea.

Cum au decurs lucrurile dupa ce le-ai dat raspunsul?

Au fost cateva interviuri. Primul: cel de Human Resources, pentru a putea intra in management, la Budapesta. Apoi am avut un interviu cu Base Captain-ul de la vremea respectiva si cu HR, dupa care a trebuit sa dau un interviu si cu COO-ul Diederik Pen, tot la Budapesta, Am discutat mai multe despre Bucuresti, despre ce inseamna sa fii Base Captain. Dupa interviul cu Pen am mai asteptat pana mi s-a dat rezultatul.

Cat de mult a contat plusul financiar adus de noua functie in luarea deciziei?

Iti spun sincer, a fost pe ultimul loc. Mi se pare extraordinar ca mi se ofera o asemenea sansa, astfel ca am discutat partea financiara la urma. Evident ca este important, dar nu acest aspect a contat in alegerea mea. Mai ales ca baza din Bucuresti a fost o oferta de nerefuzat.

Cate ore de zbor ai la activ?

6000 de ore. Am devenit comandant cand aveam 3500 de ore de zbor la Wizz Air.

10290628_789368397762646_4792981311289890857_nCand ai inceput sa zbori te-ai gandit ca vei ajunge sa fii prima femeie comandant de baza din istoria Wizz?

Nu, in nici un caz. Cand m-am apucat de zbor, cel mai mult mi-am dorit sa devin comandant, dar nu m-am gandit niciodata la mai mult. De altfel, functia Base Captain (in afara de Wizz) nu exista la companiile din Romania. Dupa ce am ajuns la Wizz, au mai fost glume la noi in baza – eu fiind romanca – ca este posibil ca in cativa ani sa ocup aceasta pozitie. Eu le-am luat mereu ca pe niste glume, nu m-am gandit ca voi ajunge chiar aici. Abia in ianuarie, cand am primit oferta, am inceput sa ma gandesc serios, dar uneori nici acum nu-mi vine sa cred.

Din 1 iunie esti, oficial, Base Captain la Bucuresti. Cum privesti faptul ca esti prima femeie comandant de baza din Romania, dar si din istoria Wizz? Te motiveaza si mai mult, te gandesti la acest lucru?

Sunt atat de ocupata de cand am devenit Base Captain incat este ultimul lucru la care ma gandesc. Am o responsabilitate foarte mare, am multe lucruri de facut si de invatat. Zilnic am cate un “to do” list de rezolvat si nu am avut timp sa ma gandesc la ce mi s-a intamplat. Cel mai mult m-am bucurat cand am devenit comandant, iar noua promovare continua visul frumos si reprezinta o continuare a tot ceea ce am facut pana acum.

19792_989899204376230_5792833884596822758_nCe presupune pozitia de Base Captain? Zbori la fel sau mai putin?

Programul de zbor nu mi s-a modificat, zbor la fel ca inainte. Cat despre responsabilitati, acestea sunt multe. Este un job administrativ, in cea mai mare parte. Luna trecuta am descoperit multe lucruri noi. Spre exemplu, este foarte important sa vezi punctul de vedere al unui pilot si apoi sa te transpui pe partea managementului. Este complet diferit si multe lucruri pe care, in trecut, le vedeam doar din punctul de vedere al unui comandant, acum am inceput sa le vad si din alte unghiuri. Iar asta inseamna extrem de mult. Trebuie sa faci intr-un fel sau altul sa ai grija de cei peste 100 de piloti. Sa te ocupi de baza presupune mai multe aspecte: de la briefing room – unde trebuie tot timpul sa ai informatii actualizate legate de schimbarile din companie, proceduri, buletine de siguranta care apar – si pana la upgradari ale pilotilor care vor sa devina comandanti. Un Base Captain se ocupa, practic, de promovarea lor, se fac screening-uri si se da primul test. In rest, foarte multe email-uri, trebuie sa ne asiguram ca avioanele au toate documentele la bord si sunt conforme cu normele in vigoare. Trebuie sa ne ocupam si de vacantele pilotilor, cand se imbolnavesc etc. In amanunt sunt foarte multe lucruri.

11857695_1080706875295462_662443307_nLunar, cate zile petreci la birou si cate zbori?

Luna aceasta, de exemplu, zbor 90 de ore (limita maxima este 100). Zbor la fel ca toti colegii mei, nu zbor mai putin sau mai mult. Cat despre office time, pentru o baza cu peste 5 avioane sunt necesare – in mod normal – 3 zile petrecute la birou. In rest, lucrez de acasa pentru mail-uri, telefoane etc. Programul este insa flexibil, nu seamana cu o zi tipica de lucru. Apar foarte multe lucruri noi si trebuie sa ma adaptez la ce am de facut.

Dupa Base Captain, unde mai poti avansa?

Urmatoarele etape ar fi Regional Fleet Captain (cum a devenit Fabio, Base Captain), Chief-Pilot si Director de Zbor. Este insa prea devreme sa ma gandesc la acest lucru.

Urmatoarele provocari?

Sa ma obisnuiesc cat mai repede cu noul job si sa reusesc sa imbin, cat mai bine, noua viata profesionala cu cea personala.

999447_690054157694071_1957742085_nAcum poti sa devii si instructor…

Da, pot sa aplic pentru Line Training Captain, fiind pasul urmator si logic dupa ce ai devenit comandant. Mai ales ca este foarte frumos, dupa ce atatia instructori te-au invatat sa zbori, sa oferi din exprienta ta. Ma gandesc sa aplic, dar momentan le iau pas cu pas. Am nevoie de cateva luni sa ma adaptez la ce mi se intampla acum si apoi o sa aplic, cu siguranta.

Cum ti s-au parut primele doua luni in noua functie?

Au trecut foarte repede. Am avut si am atat de mult de munca incat uneori uit si in ce zi a saptamanii sunt. Este foarte frumos, o experienta noua si sunt foarte fericita ca am ajuns aici! Si colegii sunt extraordinari, ma sustin toti. La fel si familia, prietenii. Ma ajuta foarte mult fostul Base Captain, care imi ofera toate informatiile necesare pentru a intelege mai bine ce este de facut in aceasta perioada de hand-over, de tranzitie. Din partea companiei, am primit o serie de cursuri de management, tot felul de module legate de decision making etc.

Cum reactioneaza pasagerii cand aud ca tu esti in cockpit?

De obicei, sunt foarte multe poze, mai ales cu copii pe care ii las sa viziteze cockpit-ul cand suntem la sol. Imi plac foarte mult copiii si, daca as putea, as vrea sa-i influentez pe toti sa devina piloti. Pasagerii sunt foarte prietenosi, de obicei ma felicita dupa zbor, vin sa faca poze cu mine sau ma saluta prin intermediul sefului / sefei de cabina. Romanii au o reactie foarte buna la adresa noastra, indiferent ca suntem fete sau baieti.

11845958_1080706905295459_475133994_nFiecare fotografie cu tine are un reach foarte mare, aduna multe like-uri, comment-uri si share-uri. Cum iti explici aceasta simpatie a publicului?

Poate pentru ca sunt o persoana foarte sincera. Cine ma cunoaste a invatat ca nu sunt prefacuta, cu doua fete. Si la zbor incerc sa ajut pe toata lumea, pe colegi. Imi dau seama ca si eu am fost ca ei. Cu cat am ajutat mai mult, cu atat am primit mai mult. Pot sa spun ca Dumnezeu ma iubeste foarte mult. Uneori sunt si eu uimita. Cu oamenii, in general, sunt foarte prietenoasa si, daca ar fi dupa mine, as sta de vorba cu toata lumea, sunt foarte sociabila. Sunt o persoana linistita, imi place sa ies la cafea, sa stau de vorba cu prietenii si colegii. Nu am simtit niciodata ca sunt in competitie cu altcineva in afara de mine. Nu imi place sa supar pe nimeni. Lumea trebuie sa stie ca tot ce am obtinut pana acum, am obtinut prin multa munca! Daca isi doresc cu adevarat si ei pot ajunge in acelasi loc prin motivatie si determinare.

Vacanta de vara: a fost sau urmeaza?

Vacanta de vara a pilotilor este prin toamna-iarna. Cred ca prin octombrie-noiembrie o sa plec impreuna cu prietenul meu, undeva unde sa fie foarte cald. Amandoi suntem facuti pentru sauna, vacanta perfecta pentru noi este undeva pe o insula. Sau iarna, la munte. El cu schiurile, eu cu placa.

Ce aeroporturi favorite ai, ca pilot? Dar destinatii, ca turist?

Cel mai frumos approach mi se pare Perugia. Necesita mai multa atentie, insa peisajul este absolut superb. Procedura de aterizare este putin mai complicata decat in alte cazuri: trebuie sa te configurezi foarte devreme pentru ca te aduc foarte aproape si te tin la nivel 100. Al doilea aeroport favorit este Geneva pentru ca trecem la nivelul 180 foarte aproape de Mont Blanc, de care ma leaga amintiri frumoase. In urma cu 10 ani, cand faceam alpinism, l-am escaladat. Am ajuns pana in varf alaturi de o prietena foarte buna, toata expeditia a durat o saptamana. Acum nu mai am timp de alpinism, ar cam trebui sa ma reapuc de sport. Sunt pasionata de snowboard, scuba diving, dar nu le practic atat de des precum mi-as dori. Ca turist, dar si ca pilot, imi doresc foarte mult sa ajung la Paro, in Bhutan. Approach-ul este senzational.

11063757_1019481538084663_4769797651072292060_nIti vei indruma copilul tot spre aviatie?

Pana acum ceva timp, asa ma gandeam. Acum insa cred ca cel mai bine este ca el sa-si aleaga ce vrea sa faca in viata. Evident ca mi-ar placea sa ne calce pe urme, mie si partenerului meu, care este tot comandant. Indiferent insa de alegerea pe care o va face, il voi sprijini din toate punctele de vedere. Imi vine greu sa cred ca va alege altceva in afara de aviatie, dar sunt numeroase alte domenii care l-ar putea atrage. Cel mai important este sa-ti lasi copiii sa aleaga drumul pe care vor merge.

Sfaturi pentru cei care vor sa devina piloti?

Sa nu renunte niciodata la visul lor! Stiu ca este greu pentru foarte multi dintre ei, mai ales ca nu exista foarte multe resurse. Chiar si asa, sunt convinsa ca se vor gasi variante si solutii pentru orice problema daca isi doresc cu adevarat sa devina piloti. Este extraordinar sa faci ceea ce-ti place si sa te trezesti dimineata cu gandul ca ai ocazia sa zbori sau sa faci orice alta activitate pe placul tau. Merita sa lupti pana la capat! Uneori, stiu ca lumea vede, din exterior, doar rezultatul. In cazul de fata, unde am ajuns eu acum. Dar am in spate 13 ani de aviatie si nu mi-a fost mereu usor, important este sa te scuturi de problemele aparute, sa te ridici si sa mergi mai departe! Pentru cei care sunt la inceput de drum in aviatie sa aiba multa rabdare si sa nu renunte la visul lor pentru ca nimeni nu s-a nascut direct comandant. Experienta o capeti in timp, zburand cat mai mult. Pilotajul se invata si ascultandu-i pe cei care au mai multa experienta. Trebuie sa inveti sa te accepti pe tine asa cum esti si sa ai convingerea ca, pe parcurs, timpul iti va aduce lucrurile dorite.

Un interviu de Teodor Stefan. Foto: arhiva personala a Andreei.

1233334_699280716771415_846082576_n 10885415_931386790227472_8052514072949906844_n 1891260_749929478352146_157346766_n