Calin Rovinescu, CEO Air Canada: Investim in avioane, produse si servicii

Share
| Scris de: Teodor Stefan | 30-06-2015

La un an si jumatate dupa ce ne-a acordat un interviu la Viena, pe 24 iunie am luat micul dejun alaturi de Calin Rovinescu, CEO-ul Air Canada de origine romana. De acesta data la Varsovia, cu ocazia Star Alliance Chief Executive Board Meeting.

Cateva cuvinte despre anul trecut si divizia rouge.

Am avut un an-record in 2014, urmat de un prim-trimestru excelent in 2015. Ne-am concentrat in special pe divizia Air Canada rouge, am implementat un program care da roade. Spre exemplu, in 2016 vom introduce in flota rouge A321 pe langa A319, ceea ce ne ofera mai multe locuri. De asemenea, daca e sa comparam avioanele cu care zburam acum la rouge (A319 si 767) cu cele de la Air Canada, avem o reducere de 30% a costurilor. Un plan care a functionat foarte bine, iar pana la sfarsitul anului vom avea cam 25 de avioane monoculoar in flota rouge. Obiectivul nostru este sa avem 50 de aeronave rouge in total, 25 narrowbody si 25 widebody (acum avem 14 Boeing-uri 767).

In alta ordine de idei, am continuat sa dezvoltam Toronto intr-un hub international puternic. De asemenea, anul trecut si la inceputul acestui an am adaugat / anuntat noi destinatii: Amsterdam si Mexico City, Lyon si Londra Gatwick, zboruri Air Canada rouge din Vancouver spre Osaka si spre alte destinatii pentru cei care vor sa mearga in vacanta. In plus, din noiembrie vom zbura spre Delhi si Dubai. Pe scurt, 2014 si inceputul lui 2015 au fost perioade in care am crescut numarul destinatiilor deservite.

Air Canada are 8 Dreamlinere. And counting.

Asa este. Trebuie subliniat ca si Boeing-urile 787 au contribuit la rezultatele-record obtinute anul trecut, chiar daca am avut un numar mic in serviciul comercial (am receptionat primul exemplar pe 18 mai 2014). Pe masura ce primim mai multe 787, rolul lor va creste considerabil. Acum avem 8 Dreamlinere in flota din totalul celor 37 comandate si vom mai primi 3 pana la sfarsitul anului. Spre exemplu, zborurile spre Dubai vor fi operate cu 787-9, primul exemplar urmand sa ne fie livrat la sfarsitul verii.

10641291_919001034807863_2536114588125360731_nCe surprize ne rezerva Air Canada?

Viitorul Air Canada este pe plan international si ne concentram pe acest aspect. Zborurile din afara Canadei au fost principalul factor de crestere in ultimii ani si vrem sa ne intarim pozitia pe aceasta piata. Evident, pentru a atrage mai multi pasageri trebuie sa le oferim si servicii imbunatatite. Cel mai bun exemplu in acest sens: 787 Dreamliner, care ofera noi produse la bord, ecrane mai largi ale sistemului de divertisment, noi cabine. Am cheltuit o suma importanta pentru configurarea acestor aeronave revolutionare. In plus, reconfiguram si intreaga flota de Boeing-uri 777 pentru a avea un produs uniform. Totul pentru a oferi pasagerilor produse si servicii la bord mai bune ca oricand. Doar asa vom putea concura, pe plan international, cu companiile aeriene de calibru. Astfel, veti vedea Air Canada cheltuind mai mult pe mancarea servita la bord pe rutele din afara Canadei, pe sistemul de divertisment, pe continutul lui, etc.

La cat se ridica investitiile companiei?

Programul nostru de investitii – inclusiv 787 Dreamliner si 737, respectiv reconfigurarea cabinelor – se apropie de 9 miliarde de dolari. Spre exemplu, anul acesta vom cheltui cateva sute de milioane de dolari. In primul rand pe noile 787 pe care le vom primi si apoi pe upgradarea cabinelor Boeing 777 / 767, respectiv cheltuieli cu Airbus-urile A319 si A321 din flota Air Canada rouge.

11427055_914109071963726_1048597815917353014_nProvocarile cu care se confrunta aviatia…

Consider ca ele sunt la nivel macro. Avem numerosi factori externi, iar zonele de conflict (Ucraina, de exemplu) au un impact serios asupra industriei. Trebuie sa ne asiguram ca informatiile pe care le schimbam intre noi (companiile aeriene) despre aceste zone periculoase sunt cat mai precise. Apoi este nevoie de o mai buna urmarire a avioanelor aflate in zbor (vezi disparitia Malaysia Airlines MH370). In mod sigur, calatoriile pe calea aerului vor creste simtitor in urmatorii 10-15 ani, urmand sa se dubleze pana in 2034 (conform IATA). Cyber securitatea, de asemenea, trebuie sa fie la cel mai inalt nivel (vezi recentul atac asupra sistemelor LOT Polish Airlines). Cred ca operatorii aerieni trebuie sa invete din ce li se intampla altora pentru a nu face aceleasi greseli si pentru a fi mai bine pregatiti cand vor fi ei cei vizati. Si aici revin la ce spuneam despre schimbul de informatii intre companiile aeriene, trebuie sa fie cat mai precis.

Text si foto: Teodor Stefan. Interviul acordat la Viena in decembrie 2013.

IMG_8154

Share