VIDEO / Cu A380 Air France la New York

Share
| Scris de: Teodor Stefan | 22-12-2011

alt

Cu o săptămână înainte de Crăciun am zburat la New York cu un A380 Air France. Ne-a plăcut, așa că ne-am întors tot cu el.

Informatiile si fotografiile pot fi preluate doar cu citarea sursei, www.aeronews.ro

Airbus A380 este un icon al industriei aviatice la fel cum Concorde sau Boeing 747 au fost la vremea introducerii lor în serviciu. Chiar dacă nu sunt la primul contact vizual cu A380 – călătoriile anterioare mi-au dat ocazia să văd unele exemplare Emirates, Qantas și Singapore Airlines – imaginea celor 3 superjumbo-uri Air France parcate unul lângă celălalt la terminalul 2E al aeroportului Charles de Gaulle a avut ceva magic. Fascinant și greu de descris în cuvinte. Albul celor 3 exemplare și eleganta schemă cromatică Air France contrastau cu cenușiul norilor adunați în fundal. Mă întrebam ce înmatriculare avea A380-ul cu care urma să zbor. Peste puțin timp am văzut-o: F-HPJA, primul A380 intrat în flota Air France. Compania operează în prezent zboruri cu 6 superjumbo-uri, comanda totală fiind de 12 exemplare. Air France a fost prima linie aeriană din Europa care a introdus A380 în serviciul comercial.

IMG_2002În curând a început îmbarcarea. Airbus-ul A380-861 era gata să zboare 8:05 ore până pe terminalul 1 al aeroportului JFK din New York, traversând Oceanul Atlantic. O călătorie pe care o făcuse de multe ori cu ușurință, de fiecare dată aducând zâmbete pe chipurile pasagerilor aflați în premieră la bordul său. Mi-am consultat cartea de îmbarcare și am descoperit cu bucurie că scrisoarea trimisă lui Moș Crăciun a funcționat! Primisem un upgrade la Business. Aceasta clasa ocupă prima jumătate a punții superioare, în spatele ei aflându-se Premium Economy și Economy. Puntea inferioară găzduiește, în față, cele 9 locuri La Premiere (First Class), dupa care regasim secțiunea Economy.

IMG_2063Pushback-ul a fost urmat de pornirea motoarelor. Proces care s-a făcut în deplină liniște, vibrațiile și zgomotele resimțite în cabină fiind cu mult mai mici decât ale altor aeronave. Silențiozitatea la rularea pe pistă, la decolare, în timpul zborului și la aterizare este, fără îndoială, un capitol la care A380 își arată, fără drept de apel, superioritatea. Grație camerei video din “coada” avionului – mai există una în față și alta dedesubt, selectabile prin intermediul meniului dedicat – am vizionat rularea spre pista, abordarea virajelor și decolarea propriu-zisă. O decolare lină și aproape fără efort dacă ne raportăm la masa proprie a A380-ului. Iluminarea ambientală este un alt aspect care ne-a reținut atenția. De data aceasta meritul revine Air France, care a optat pentru o serie de nuanțe odihnitoare care se schimbă în timpul zborului: alb, mov, bej sau albastru intens. Dincolo de crearea unei ambianțe plăcute la bordul aeronavei, iluminarea ambientală ajută pasagerii să se odihnească, detaliu important la diferențe sesizabile de fus orar. În cazul nostru, 6 ore diferență între Paris și New York.

IMG_0415Business Class aduce fotolii confortabile dispuse în configurația 2-2-2. La apăsarea unui buton, fotoliul se transformă într-un pat complet plat. Lung de peste 2 metri și cu o lățime de 61 cm, patul regăsit in Business Class-ul Air France se numără printre cele mai spațioase de pe piață. Compartimentele de depozitare din jurul ocupanților nu lipsesc, aceștia beneficiind de două locașe ample în dreptul fiecărui rând de scaune. Dacă vreți să lucrați, fiecare fotoliu dispune de propria priză pentru alimentarea laptopului și de propria lampă de citit. Există, de asemenea, un telefon personal care vă permite efectuarea de apeluri prin satelit cu ajutorul cărții de credit. Sistemul in-flight entertainment, accesibil prin intermediul telecomenzii atașate fiecărui fotoliu sau a ecranului touch integrat în fiecare spătar, oferă numeroase posibilități de relaxare. Muzică, filme, știri, concerte, jocuri, harta zborului, accesarea celor 3 camere video – în total peste 500 de ore de divertisment programat.

IMG_0539Meniurile servite completează ambianța clasei Business Air France. Din 1 decembrie, timp de 6 luni, creațiile culinare ale lui Joel Robuchon – maestrul-bucătar cu cele mai multe stele Michelin – pot fi savurate la clasa Business pe zborurile lung-curier cu plecare din Paris Charles de Gaulle. Celebrul chef” pregătește o rețetă proprie la un interval de 10 zile, rețetă ce constituie unul dintre cele 4 feluri calde disponibile pe zborul respectiv. Noi am optat pentru morcov și ciuperci shiitake și confirmăm talentul care l-a consacrat pe Joel în întreaga lume. Am ajuns la New York cu jumătate de oră mai devreme, chiar înainte ca soarele să apună, aterizarea pe JFK făcându-se lin. Frânele A380-ului au o eficiență de invidiat, uriașul Airbus oprindu-se mai devreme decât te-ai aștepta să o facă. Mărturie stă și pașaportul uitat pe cotiera fotoliului, pașaport ce a zburat direct sub scaunul pasagerului din față la acționarea inversoarelor de jet.

IMG_2095De îndată ce am coborât din A380 m-am gândit la zborul de întoarcere, chiar dacă urma să-l efectuez la Economy. Cele câteva zile petrecute în New York au trecut pe nesimțite – timpul zboară când te distrezi – astfel că m-am întâlnit din nou cu celebrul superjumbo. Acum aeronava era F-HPJC, al treilea A380 din flota Air France. Am nimerit tot pe puntea superioară – în rândul 88, pe extrema dreaptă – configurația locurilor la Economy fiind 2-4-2. Rândul 88 este indicat în cazul zborurilor cu A380 pentru că în fața lui se află peretele ce desparte clasele Economy de Premium Economy, senzația de spațiu fiind mai mare decât dacă ai avea în față un alt rând de scaune. În cazul zborurilor lung-curier Air France, seat pitch-ul in Economy este de 32 de inci (82 cm), scaunul are o lățime de 45 cm și înclinarea maximă a spătarului este de 118 grade. Căpitanul ne-a informat că zborul de întoarcere (unul de noapte) avea să fie mai scurt cu o oră grație unor vânturi de coada care au suflat cu 160 km/h. Cele 6 ore au trecut pe nesimțite, câteva turbulențe de intensitate medie “leganand” A380-ul Air France peste Oceanul Atlantic.

IMG_1327Am aterizat la Paris Charles de Gaulle fix în ziua în care vamesii se aflau în grevă, numeroase zboruri fiind întârziate. Din fericire, un SMS m-a informat înaintea plecării de pe JFK despre această situație și despre mărirea escalei pe CDG de la doua la 5 ore. Totuși, nici aglomerația din aeroport, nici timpul lung petrecut la controalele de securitate sau decolarea întârziată a zborului spre București nu au putut afecta senzațiile trăite la bordul Airbus-urilor A380 Air France. Senzații pe care le-aș repeta fără ezitare, asemeni tuturor celor care zboară cu A380 pentru prima dată. Încet, dar sigur, A380 provoacă dependență. Dacă aveti ocazia, merită să-l incercati. Merci beaucoup, Air France!

Mai multe fotografii gasiti in albmul dedicat, pe pagina Aeronews de Facebook.

IMG_0419 IMG_2064 IMG_0418 IMG_0463

Share