Emil Delibashev, Commercial Manager British Airways: Bucurestiul are cele mai bune performante din regiune.

Share
| Scris de: Teodor Stefan | 03-11-2014

Continuand seria interviurilor cu oficiali din aviatie, am stat de vorba cu Emil Delibashev, Commercial Manager pe zona Balcanilor si Ungaria, despre noul orar British Airways pe ruta Bucuresti-Londra, dar si despre evolutia BA in tara noastra.

Să începem cu piața din România. Câți oaspeți au zburat cu British Airways în primele 9 luni ale lui 2014 comparativ cu aceeași perioadă din 2013?

Am reușit să menținem același nivel în ceea ce privește numărul de oaspeți care au zburat cu British Airways în intervalul ianuarie – septembrie 2014, față de aceeași perioadă din anul anterior. După ce am revizuit de mai multe ori prețul biletelor, în special pentru zborurile pe distanțe lungi, am obținut o creștere de câteva puncte procentuale ale veniturilor BA generate în România. Cele mai importante decizii care au generat aceste rezultate au fost schimbările orarului de zbor din București și obținerea slotului de dimineață atât de căutat, de sosire pe Terminalul 5 de pe Heathrow. Faptul că zborul din București ajunge pe T5 puțin înainte de ora 10.00 le oferă pasagerilor posibilitatea de a profita de nenumărate conexiuni pentru destinații de pe coasta de Vest a Statelor Unite (San Diego, Los Angeles, Las Vegas, San Francisco, Seattle) sau cea de Est (New York, Washington, Boston, Philadelphia, Miami, Chicago sau Orlando).

Care a fost procentul de zboruri directe (București – Londra și retur) comparativ cu cel de zboruri de legătură în primele nouă luni ale lui 2014?

Principala noastră piață rămâne Londra, care acoperă mai bine de 50% din veniturile pe care le generăm în România și în Republica Moldova.

Care este numărul de pasageri estimat pe ruta București-Londra la finalul lui 2014 în comparație cu anul trecut?

Ne așteptăm să atingem același nivel ca și în 2013, dar într-o formulă îmbunătățită: mai mulți oaspeți care să călătorească pe distanțe lungi, datorită programului nostru de zbor îmbunătățit și zborurilor care sosesc dimineața pe Terminalul 5 al Aeroportului Heathrow din Londra.

Ați putea să faceți câteva estimări pentru 2015 în ceea ce privește numărul de călători pe ruta București – Londra?

Sunt convins că numărul de pasageri care vor alege British Airways pe ruta bucurești – Londra va crește în 2015, iar unul dintre factorii care vor contribui la această creștere este retragerea de pe piață a unuia dintre operatorii low-cost care operează la ora actual acest zbor.

140428NM_Shorthaul-0002

Gradul de încărcare a aeronavelor pe această rută corespunde cu așteptările companiei sau le depășește?

Gradul de încărcare a zborului de dimineață BA885 și al celui de după-amiază BA887, precum și profiturile obținute au depășit așteptările noastre pentru 2014. Astfel, Bucureștiul a devenit destinația cu una dintre cele mai bune performanțe și una dintre cele mai rentabile din punct de vedere comercial, în rândul zborurilor pe distanțe scurte, “destul de lungi”, în această zonă a lumii și în regiunea Balcanilor.

Unde se situează România față de alte țări din Europa Centrală și de Est? Evoluție, potențial de creștere etc.

La ora actuală, Bucureștiul are cele mai bune performanțe din regiunea de care mă ocup. Întrece chiar și Budapesta, unde totuși zburăm de trei ori pe zi, deși spre București avem doar două zboruri pe zi.

Care au fost destinațiile cele mai căutate de pasagerii British Airways din România în primele nouă luni ale lui 2014?

În topul preferințelor se află New York, Los Angeles, Las Vegas, Miami și Chicago. Acum, oarecum surprinzător, lor li se adaugă Vancouver, San Diego, Austin, Phoenix și Denver. În afara granițelor SUA, topul celor mai căutate destinații are un nou membru, Mexico, alături de Sydney, Cape Town , Hong Kong, Singapore, Tokyo și Seul.

140812NM_BAGSTBL-0001

Spuneți-ne câteva cifre legate de prețurile biletelor semi-flex și pentru pasagerii care călătoresc doar cu bagaj de mână.

Aceste opțiuni s-au bucurat de un succes atât de mare, încât le-am extins pentru toate zborurile noastre pe distanțe scurte. Desigur, este de înțeles că se bucură de cea mai mare popularitate în categoria zborurilor pe distanțe mai scurte și foarte frecventate, cum ar fi Londra-Paris sau Amsterdam, Frankfurt, Geneva etc…. Acestea fiind spuse, mă declar plăcut surprins de modul cum au primit de la bun început oaspeții BA din România aceste bilete mai ieftine, destinate celor care călătoresc doar cu bagaj de mână. O altă surpriză plăcută a fost faptul că avem oaspeți români care fac călătorii de o singură zi până la Londra, plecând din București la 07.50 și întorcându-se acasă în aceeași zi, la 22.50, deci beneficiind din plin de noul orar de zbor.

Primul zbor din programul de iarnă, in vigoare din 27.10, care a decolat de pe București Otopeni a avut o nouă oră de plecare. Cum vor beneficia de această schimbare oaspeții British Airways din România ai zborurilor pe distanțe mari? Dar pasagerii români care călătoresc doar între Heathrow Londra și Otopeni?

Probabil că una dintre cele mai mari provocări cu care ne-am confruntat vreodată a fost să reintroducem în programul nostru un zbor care aterizează înainte de ora 10.00 pe cele două piste ale celui mai aglomerat aeroport din lume, Londra Heathrow. Datorită performanțelor obținute de zborurile spre și dinspre București, am făcut acest lucru posibil.

Veți adăuga la programul de zbor din vara lui 2015 încă un zbor zilnic spre și dinspre București?

Cântărim această idee, dar nu o vom pune în aplicare în vara următoare, deci nu în sezonul 2015. E drept, în perioada 2008 – 2010 chiar am avut câte trei zboruri pe zi între București și Heathrow Londra.

130627JG_BritishAirways787-0002

Aeronavele care zboară pe distanțe scurte au acum cabine noi. Am și publicat fotografii făcute la bordul unei aeronave care venea la București. Ce feedback aveți din partea oaspeților dumneavoastră?

Scaune cu o construcție mult mai ușoară, mai lejeră; pielărie elegantă; prize electrice; măsuțe dedicate pentru Ipad-uri și o măsuță peste scaunul din mijloc, în cabina Club Europe – cabina noastră Business pentru zborurile pe distanțe scurte. Aerul modern și mai relaxat al noilor noastre cabine ne-a adus un feedback pozitiv extraordinar din partea oaspeților care călătoresc frecvent cu British Airways.

Tot mai mulți oaspeți ai zborurilor continentale își doresc să aibă conexiune de Internet la bord. Ce ne puteți spune în acest sens ? Când va fi disponibilă, cine va fi providerul (Inmarsat sau o altă companie), cât de mult va costa, etc?

Avem un palmares demonstrat în furnizarea unui asemenea serviciu pe aeronava noastră dedicată Airbus 319 care deservește ruta Londra – New York, iar oaspeții noștri sunt încântați! În acest moment, ideea este examinată cu mare atenție, însă acum nu vă putem dezvălui mai multe detalii.

Share-uim adesea, pe pagina Aeronews de Facebook, fotografii cu aeronavele Concorde British Airways. Ce părere aveți despre viitorul curselor comerciale supersonice? Vor reapărea? Și, în caz afirmativ, când anume?

Concorde-ul reprezenta cândva superlativul absolut în materie de zboruri și va rămâne pentru totdeauna o aeronavă-simbol. Personal, nu consider că ar putea apărea un înlocuitor viabil din punct de vedere comercial în următorii 10-15 ani, căci astfel de proiecte, presupunând că există, trebuie să fie abia în fază incipientă. Climatul zborurilor comerciale pare să fie în continuare dominat de restrângeri considerabile de buget, iar reducerile de costuri nu susțin cauza zborurile comerciale supersonice. Iată de ce Concorde-ul a fost și va rămâne pentru totdeauna un simbol, nu?

1925266_799006440137591_131066219277253479_n

Share