Ghaith Al Ghaith, CEO flydubai: Nu doar transportăm pasageri, interconectăm culturi!

Share
| Scris de: Teodor Stefan | 08-05-2013

alt

La Arabian Travel Market am stat de vorbă cu Ghaith Al Ghaith, CEO-ul flydubai. Iată ce a declarat pentru Aeronews, singurul site de aviație din România prezent la ATM 2013 în Dubai.

Câteva cuvinte despre filozofia flydubai

flydubai nu este numai o altă linie low-cost. Noi nu transportăm doar pasageri, ci interconectăm culturi. De exemplu, mulți români care vin pentru prima dată în Dubai rămân cu amintiri plăcute și vor reveni bucuroși și cu alte ocazii. La fel și cu cetățenii arabi care vizitează România, de cele mai multe ori revin cu plăcere. flydubai face exact acest lucru: unește culturi diferite, sparge bariere geografice sau de altă natură aducând oamenii mai aproape unii de alții. De altfel, această ospitalitate stă în ADN-ul Emiratelor Arabe Unite și al Dubai-ului, deci era normal să se regăsească și în filozofia flydubai.

alt

Este flydubai o companie aeriană low-cost?

În mod evident suntem un low-cost când vine vorba despre felul în care ne conducem operațiunile iar cuvântul de ordine este “eficiență”. Trebuie să ne asigurăm că pentru tot ce cheltuim avem un venit pentru a fi profitabili. În vremurile în care aviația nu era atât de dezvoltată companiile cheltuiau dar nu știau cu siguranță cât vor produce. Acum situația este diferită. Te întrebi automat când cheltuiești ceva dacă poți acoperi costul respectiv din încasări și dacă poți face și profit pe lângă. Iar astăzi mai este și problema legată de costurile cu carburanții. Dacă în trecut aceste costuri reprezentau sub 20% din totalul cheltuielilor, în prezent au crescut până la 40% și nu cred că vor scădea pe viitor. Concluzionând, principiile low-cost sunt foarte importante pentru noi. Nu poți să oferi ceva fără a te asigura că îți acoperi cheltuielile și nu mergi în pierdere.

Dacă ne uităm însă la serviciile pe care le oferim la bord, flydubai se situează peste oferta celorlalte companii low-cost. Următorul pas pe care-l vom face este să adăugăm noi servicii pentru a veni în întâmpinarea nevoilor pasagerilor noștri. În acest sens, ei își vor putea comanda online meniuri calde atunci când rezervă biletul. Vom anunța în curând toate detaliile legate de noua opțiune care presupune și upgradarea motorului de rezervări. Ea va fi introdusă pe anumite zboruri flydubai în această vară și până la sfârșitul anului se va regăsi pe majoritatea rutelor. Ce pot să vă spun acum este că noua ofertă culinară va fi de calitate. Vom păstra și actualele produse – alune, gustări reci, dulciuri – pentru cei care nu vor să precomande meniul online, astfel că pasagerii vor avea și mai multe opțiuni. Un alt detaliu care arată că suntem o companie orientată către servicii, mai ales când pasagerii noștri provin din culturi diferite – turiști dar și oameni de afaceri. 

Cu flydubai te poți bucura la bord de toate serviciile de care ai nevoie. Tu decizi, ca pasager, ce vrei și cât ești dispus să plătești. Vorbind despre calitatea serviciilor noastre, ea este la fel de bună ca și a altor companii aeriene. Să luam ca exemplu sistemul de entertainment la bord care oferă 900 de ore de filme, muzică, jocuri, știri și alte opțiuni. Oferta de divertisment se regăsește în 3 pachete: gratis (include opțiunile de bază), Basic 2,8 dolari (10 dirhami) și Premium 8,2 dolari (30 dirhami). Așa cum știți, flydubai a fost prima companie aeriană din lume care a introdus la bord filme HD (High Definition) dar și clientul de lansare pentru Boeing Sky Interior, iluminarea ambientală care schimbă ambianța la bord. Revenind la divertisment, pe un zbor București-Dubai care durează aproape 5 ore poți viziona cel puțin două filme. Aceeași filozofie “plătești cât ai nevoie” se regăsește și la bagaje și în oferta culinară la bord. Din acest punct de vedere cred că suntem mai mult decât un low-cost obișnuit.

alt

Va zbura flydubai și către alt oraș din România în viitorul apropiat, pe langa Bucuresti?

Momentan nu avem așa ceva în plan, sunt doar zvonuri, dar vă pot spune că analizăm permanent oportunitatea de a zbura către noi destinații. În Rusia am început cu două orașe, apoi am crescut la 4 și recent ne-am dublat destinațiile de acolo la 8. La fel și în Ucraina, am început cu 3 și acum am ajuns la 5. Dacă destinația respectivă are potențial și există cerere pentru ea, vom zbura acolo sau – după caz – vom mări numărul frecvențelor.

Câte destinații noi a lansat flydubai de la începutul anului și câte va lansa până la sfârșitul lui 2013?

Am anunțat 14 noi rute pentru acest an și am lansat deja 7. Nu este exclus să anunțăm și altele, dar vom face acest lucru doar la momentul oportun.

Care sunt principalele provocări pentru companiile aeriene?

Fără îndoială costul carburanților este cea mai spinoasă problemă, pe lângă aceasta restul provocărilor sunt mici. Așa cum spuneam anterior, carburanții au ajuns să reprezinte 40% din totalul cheltuielilor unei companii aeriene. De aici și nevoia pentru aeronave mai eficiente, cu tehnologii moderne, care să consume puțin și să zboare mai mult. Din acest punct de vedere ne mândrim cu flota noastră de Boeing-uri 737-800NG. Avem 29 momentan și până la finele anului trebuie să mai primim încă 5 pentru a ajunge la 34.

alt

Ce obstacole a trebuit să depășiți până acum ca CEO flydubai?

Nu știu dacă putem vorbi despre obstacole pentru că Orientul Mijlociu este propice pentru afaceri în aviație, se bucură de un real succes. Aeroportul Dubai International este un hub recunoscut pe plan mondial, suntem pe locul 2 după Londra Heathrow și creștem rapid. Dacă știi ce trebuie să faci în această regiune poți avea succes rapid chiar dacă ești o companie aeriană tânără cum suntem noi. Oamenii vor să vină în Dubai, să lucreze aici, avem de-a face cu un adevărat centru al aviației mondiale. Chiar și așa nu este ușor să pui pe picioare o nouă companie aeriană. Noi am reușit însă acest lucru, suntem în al 4-lea an de operare, am făcut profit, avem o organizație dinamică și sunt încrezător în viitor.

De ce această filozofie de a lansa rute către destinații mai puțin cunoscute? Vezi Osh, Dushanbe, Juba și altele.

Nu este doar o filozofie, ci face parte din ADN-ul nostru, din directivele pe care le avem. Când am început operațiunile a trebuit să găsim acele rute pe care nu era capacitate și să zburăm spre acele destinații care nu erau deservite până la venirea flydubai. Dacă ne uitam la rețeaua de rute flydubai vei observa că sunt unele destinații unde Emirates nu operează dar zburăm noi. De aceea alegem să zburăm spre locuri mai puțin cunoscute: știm că aici este potențial de creștere și că putem dezvolta business-ul flydubai. În plus, și țara respectivă va avea de câștigat prin venirea noastră – mai mulți turiști, locuri de muncă pentru localnici, mai multe oportunități de afaceri, etc.

alt

Din octombrie 2013 Wizz Air a anunțat zboruri între București și aeroportul Dubai World Central. Vă îngrijorează acest lucru?

Deloc! Noi chiar încurajăm competiția. Este bine pentru industrie, pentru pasageri și, în cele din urmă, pentru Dubai ca hub important în aviație. De altfel, noi – ca popor – am fost educați și am crescut cu ideea următoare, aflată în ADN-ul nostru: competiția este bună pentru publicul larg și pentru Dubai, ca emirat.

Care sunt cele mai importante piețe / rute pentru flydubai?

Fără îndoială Europa Centrală și de Est reprezintă o zonă de maxim interes pentru noi. Știm că această regiune nu a fost deservită suficient de bine până acum și că este loc de creștere. Evident, și zona Golfului Persic este importantă pentru flydubai având în vedere că este casa noastră și aici creștem rapid. În plus, în această regiune nu erau suficiente zboruri scurt și mediu-curier raportate la cerere, drept pentru care am adăugat noi unele.

Vorbind despre România, cum evaluați situația la 7 luni după ce ați lansat ruta?

Cred că flydubai s-a bucurat și se bucură de succes în România având în vedere că mulți români călătoresc în Dubai – fie pentru vacanțe, fie pentru afaceri – și de aici mai departe spre alte destinații. De altfel, am remarcat că și multe persoane de aici, din Dubai, vorbesc despre România și spun că vor să revină sau să viziteze țara pentru prima dată. În aceste condiții, dacă piața o va cere vom mări capacitatea pe ruta Dubai-București. Teodor Ștefan, Dubai, Emiratele Arabe Unite

alt

Share