INTERVIU: Singura femeie-comandant 787 Dreamliner LOT Polish Airlines

Share
| Scris de: Teodor Stefan | 08-09-2014

In exclusivitate pentru Romania va prezentam un interviu cu Adelajda Szarzec-Tragarz, singura femeie-comandant pe 787 LOT Polish Airlines. Am zburat alaturi de ea pe ruta Varsovia-Roma si retur la bordul Dreamliner-ului SP-LRE.

Impresii de calatorie: 787 Dreamliner LOT Polish Airlines

De unde pasiunea pentru aviatie?
“Aventura” mea cu aviatia a inceput la 16 ani, dupa ce am bifat primul zbor cu planorul. Spre deosebire de alte cazuri, nimeni din familie nu a avut legatura cu acest domeniu. Initial, pentru mine a fost mai mult curiozitate decat pasiune. A devenit insa pasiune pe masura ce am castigat experienta si am aflat lucruri noi despre aviatie.

Cum ai ajuns sa lucrezi pentru LOT?
Detineam deja o licenta PPL (Private Pilot Licence) cand am inceput sa studiez Inginerie si Aeronatica Mecanica – specializarea Piloti in cadrul University of Technology. Am terminat studiile cu licenta de pilot de linie (Commercial Pilot Licence), dupa care m-am angajat la LOT Polish Airlines in functia de copilot pe AN-24, zburand pe rute interne. Dupa 3 ani, am devenit comandant pe acest tip de avion.

Ce avioane ai pilotat pana acum?
Am zburat cu multe modele, inclusiv cu unele rusesti aflate in trecut in flota LOT Polish Airlines: AN-25, TU-154. De asemenea, Boeing 737, 767 si acum Dreamliner. Inainte de a ajunge comandant pe 787 am ocupat aceasta functie pe 767.

Cate ore de zbor ai la activ si cate pe 787?
Pana acum am acumulat 15.900 de ore de zbor, dintre care 700 pe Dreamliner.

IMG_9179

Cea mai placuta, dar si mai putin placuta, amintire ca pilot?
Am multe amintiri placute ca pilot: zboruri spre destinatii frumoase, pasageri care au avut reactii pozitive cand au aflat ca avionul este pilotat de o femeie, piloti care m-au intrebat din ce tara provin, etc. Din pacate, de cele mai multe ori ne amintim mai bine situatiile neplacute. Spre exemplu, atunci cand mi-am inceput cariera ca pilot pe AN-24. Era iarna si efectuam, alaturi de instructor si alti doi colegi, un zbor de antrenament. La un moment dat am simtit un “clivoc”, o pierdere brusca a portantei din cauza ghetii. Am pierdut altitudine la approach, pe finala, dar am reusit sa controlez aeronava si totul s-a terminat cu bine, slava Domnului!

O luna mai tarziu, inca o situatie neplacuta. Eram deja copilot si efectuam al treilea zbor in aceasta postura. De fapt, eu ma aflat in cockpit ca pilot de rezerva, alaturi de un instructor care ii supraveghea pe cursanti. Zburam la FL180 si urma sa intram intr-un front de aer rece pe care nu aveam cum sa-l evitam. Pilotul care zbura a decis sa-l traverseze prin cel mai bun loc posibil. Nu erau turbulente sau fulgere, doar grindina si un zgomot asurzitor. Dupa aterizare, la inspectia aeronavei, am observat ca muchiile aripilor fusesera afectate.

Cel mai lung zbor de pana acum, ca pilot?
Sper Varadero, Cuba. Am zburat 12 ore si sper sa-mi depasesc acest record.

IMG_9391

Ai un aeroport favorit pentru aterizare / decolare?
Imi place sa zbor la Toronto. Acolo totul este ordonat asa cum trebuie. In plus, se afla mai aproape de Europa decat SUA, oamenii sunt draguti si orasul este renumit pentru mix-ul de nationalitati care traiesc acolo.

Cum ti se pare 787 Dreamliner?
Fara indoiala, cel mai bun avion pe care l-am pilotat pana acum. Modern, “prietenos” si extrem de confortabil, atat pentru piloti, cat si pentru pasageri. E ca si cum ai pilota un computer inzestrat cu cele mai noi tehnologii, dar cu aripile unui planor.

Cum iti petreci timpul liber?
Imi place sa schiez, imi plac plimbarile cu bicicleta si – cel mai nou hobby – iesirile cu caiacul. Imi place sa ascult jazz in sali mici de concert, sa petrec timp alaturi de familie si de cele doua pisici.

Ca turist, ce destinatii favorite ai?
Chiar daca am ajuns in numeroase locuri, nu-mi place sa-mi petrec vacantele foarte departe de casa. Un zbor de doua ore pana acolo este ideal. Nu am vizitat Romania pana acum (cu exceptia aeroportului), dar poate ajung anul viitor.

IMG_9346

De ce ar alege pasagerii LOT?
LOT Polish Airlines evolueaza rapid. Are traditie, angajati cu experienta in toate colturile lumii, dar si o flota moderna, printre cele mai noi de pe “batranul continent”. In ultimii 85 de ani, LOT le-a oferit si continua sa le ofere pasagerilor produse de calitate.

Ce avion (avioane) ti-ar placea sa pilotezi?
Ma simt foarte atasata de Boeing 747 avand in vedere ca visam, inca de mica, sa il pilotez. Nu am ajuns sa fac asta, dar mi-am indeplinit un alt vis: sa fiu pilot pe 787 Dreamliner.

Dupa terminarea “aventurii” cu aviatia, te vezi facand altceva?
Vreau sa raman in acest domeniu pe cat de mult posibil. Dupa ce nu voi mai profesa ca pilot, ma gandesc sa fac ceva legat tot de aceasta industrie. Pentru moment insa, nu va pot spune ce, prefer sa ramana secret.

NOTA: Preluarea informatiilor si a fotografiilor din acest articol se poate face doar cu mentionarea sursei, www.aeronews.ro

P8280715

IMG_9347

Share