ON-BOARD / Cu TAP Portugal la Lisabona

Share
| Scris de: Teodor Stefan | 06-10-2014

Pe 25 septembrie ne-am imbarcat intr-un A320 TAP Portugal cu destinatia Lisabona. La intoarcere, pe 28 septembrie, un A319 TAP ne-a adus la Bucuresti. Iata impresiile de calatorie cu operatorul national portughez.

Despre TAP Portugal, membru Star Alliance – cea mai mare alianta aeriana din lume – am scris in repetate randuri pe Aeronews.ro. TAP Portugal zboara intre Lisabona si Bucuresti incepand din 1 iulie 2012. Anul trecut, 43.400 de pasageri au călătorit între cele doua capitale, 55% provenind din România. 21.600 de pasageri au avut Lisabona/București ca destinații finale, în timp ce 21.800 au avut zboruri de conexiune din cele două orașe. Pe lângă Lisabona, cele mai populare destinații spre care românii au zburat in 2013 cu TAP Portugal au fost Porto, Madeira, New York, Rio de Janeiro și Sao Paulo. În orarul de iarnă 2014/2015, TAP Portugal va zbura de 4 ori săptămânal la București, cursele urmând să fie operate de 3 ori pe saptamana intre mijlocul lunii ianuarie 2015 si sfarsitul lui februarie.

TAP Portugal a avut un 2013 cat se poate de bun, mai ales daca ne gandim la conditiile economice din Europa, nu tocmai stralucite. Numarul pasagerilor transportati a crescut cu 5% fata de 2012, ajungand la 10,7 milioane, cea mai buna cifra din istoria companiei. Gradul de ocupare anual a fost de 79,4%, un alt record pentru companie. Traficul european a crescut cu 7,2% fata de anul anterior, pana la 443.000 de pasageri, in timp ce traficul intern a evoluat cu 1%. Pentru anul in curs, TAP Portugal a anuntat 10 noi destinatii, inclusiv doua in Brazilia (Manaus si Belem).

Recunoscuta pentru conexiunile bune spre America de Sud si Africa, compania aeriana nationala a Portugaliei a primit doua distinctii importante cu ocazia World Travel Awards 2014, premii considerate “Oscar-urile industriei de turism”. Astfel, TAP Portugal a fost aleasa “Cea mai buna companie aeriana din Europa catre Africa”, respectiv “Cea mai buna linie aeriana europeana catre America de Sud”. Totodata, TAP Portugal a fost desemnata – pentru al treilea an consecutiv – “Cea mai buna companie aeriana din Europa” de catre revista nord-americana Global Traveler in cadrul Global Traveler Awards. Iar lista premiilor primite de TAP poate continua.

IMG_9944Orarul de zbor TP722 / TP723

Daca aveti o problema cu trezitul foarte de dimineata, cu siguranta veti citi in graba urmatoarea propozitie. Zborul TP723 Bucuresti-Lisabona decoleaza de pe Henri Coanda la 05:35 si ajunge in capitala Portugaliei la ora locala 8 AM. Cum Portugalia este cu doua ore in urma noastra, inseamna 10 ora Romaniei. Dincolo de partea cu trezitul inaintea cocosilor (fie va culcati mai devreme cu o seara inainte, fie nu mai dormiti deloc; noi am dormit doar 1,5 ore inainte de a pleca spre aeroport), zborul TP723 este bine gandit pentru ca va permite sa petreceti o zi intreaga in Lisabona, de dimineata pana seara, astfel ca puteti vizita cat mai multe obiective turistice. Si la intoarcere puteti profita de o zi plina in capitala Portugaliei, zborul TP722 decoland la 22:45, cu aterizare pe aeroportul Henri Coanda ziua urmatoare la ora locala 4:45 AM.

IMG_9957Airbus A320 la dus, A319 la intoarcere

Aeronava cu care am plecat era inmatriculata CS-TNL, Airbus A320-214 ” Vitorino Nemesio”. A fost livrata in mai 2000 si este propulsata de doua motoare CFMI CFM56-5B4/P, oferind 156 de locuri si doua clase de calatorie: Executive (Business), respectiv Economy. Intre Bucuresti si Lisabona am calatorit in Economy si am remarcat ca gradul de ocupare pe zborul respectiv era de 70%. La intoarcere, cand am zburat la Business Class, gradul de ocupare a fost de 95%, poate chiar mai mare. Stim cu siguranta ca in Business Class au fost 15 pasageri. Zborul Lisabona-Bucuresti a fost operat cu un Airbus A319-111 (CS-TTB, Gago Coutinho). Avionul a intrat in flota TAP in decembrie 1997 si ofera 132 de locuri in doua clase, Executive si Economy.

IMG_9958Zboruri “calme” si pasageri relaxati

Desi dormisem doar 1,5 ore inainte sa ajung la aeroport, asteptam cu interes urmatoarele 4 zile in Portugalia pentru ca aveam sa le petrec in compania unor oameni dragi. Printre ei si un prieten cu care nu m-am mai vazut de 9 ani, ultima data intalnindu-ne in Dubai, in 2005. In plus, urma sa vizitez Lisabona (unde mai fusesem de doua ori, dar ca jurnalist auto, neavand prea mult timp la dispozitie pentru vizitat) si Cascais. Desi nu erau in agenda, la fata locului am inclus in program si Sintra, respectiv Cabo da Roca, cel mai vestic punct al Europei Continentale, unde am prins un apus memorabil.

La Bucuresti, imbarcarea s-a facut cu 35 de minute intarziere. Din cate am inteles, aeronava a sosit mai tarziu de la Lisabona. Dupa terminarea imbarcarii, comandantul ne-a anuntat ca vor mai trece cateva minute pana la pushback si decolare din cauza faptului ca la Lisabona era ceata. In plus, pierdusem si slot-ul alocat zborului nostru, asa ca am asteptat sa primim unul nou. Urma sa decolam de pe pista 26R, trecand apoi peste DN1. “Va duceti in excursie pana pe 26 dreapta!”, m-a informat printr-un mesaj, cu smiley-ul de rigoare, un prieten care era on-duty la sol.

Zborul pana la Lisabona a fost unul lin, fara turbulente, iar dupa aterizare am fost intampinati de soare, 20 de grade Celsius si cer senin. Rularea pana la terminal, controlul pasapoartelor si preluarea bagajelor de cala nu au durat mai mult de 35-40 de minute. La intoarcere, totul a decurs conform programului: imbarcarea, pushback-ul, rularea spre pista, decolarea si aterizarea pe Henri Coanda. Fiind in Business Class si neavand nici acum parte de turbulente am putut dormi mai bine ca la plecare. Aminteam ceva mai sus ca pasagerii au fost relaxati si ca zborurile au fost “calme”. Fara indoiala, faptul ca ambele curse sunt operate pe timp de noapte contribuie la o atmosfera linistita in avion, dupa servirea mesei majoritatea pasagerilor alegand sa doarma.

IMG_0926Insotitorii de bord

Desi cele doua zboruri (OTP-LIS, respectiv LIS-OTP) sunt bine gandite, ca program, pentru turistii care vor sa viziteze cat mai mult din cele doua capitale europene, ele nu sunt foarte usoare pentru echipaj, piloti si insotitori de bord. Si asta pentru ca vorbim despre zboruri fara layover la Bucuresti. Practic, echipajul care pleaca din Lisabona este acelasi echipaj care revine in capitala Portugaliei in dimineata urmatoare. Daca luam in considerare doar timpul de zbor efectiv si turnaround-ul la Bucuresti, fara procedurile de dinainte si de dupa zbor (briefing, security check dupa aterizare), obtinem aproape 10 ore on-duty. Pe de alta parte, faptul ca cei mai multi dintre pasageri dorm mai reduce din gradul de incarcare resimtit de insotitorii de bord. Atat la dus, cat si la retur, acestia au fost permanent cu zambetul pe buze, transmitandu-ne astfel o parte din efervescenta Portugaliei ca destinatie turistica.

IMG_9962TAP Premium Lounge, Lisabona

Inainte de decolare, pasagerii Business Class se pot relaxa in Premium Lounge. Deschis zilnic intre 5 AM si miezul noptii, lounge-ul ofera conexiune Wi-Fi la Internet, fax, telefon (apeluri nationale gratuite), imprimanta, duș si computere (desktop-uri). Accesul in lounge este permis pasagerilor tap|executive, tap|corporate, respectiv membrilor Star Alliance Gold (pot veni insotiti in lounge de inca o persoana cu conditia ca ambii sa zboare in aceeasi zi, chiar daca pe linii aeriene diferite membre Star Alliance) si pasagerilor Star care calatoresc la Business Class. Mai multe informatii despre TAP Premium Lounge, Lisabona sunt disponibile aici.

Obrigado, TAP Portugal!

Premium Lounge

IMG_0907 IMG_0922 IMG_0923 IMG_9963 IMG_9964

Cabin crew

Share