Temel Kotil, CEO Turkish Airlines: Oficial, nu suntem interesati de TAROM.

| Scris de: Teodor Stefan | 09-07-2015

In aceeasi dimineata in care am luat micul dejun alaturi de presedintii Air Canada si LOT Polish Airlines, am vorbit si cu CEO-ul Turkish Airlines. Star Alliance Chief Executive Board meeting, Varsovia, 24 iunie.

Cateva cuvinte despre evolutia sustinuta TK.

Acum avem 1200 de zboruri / zi si 63 de milioane de pasageri. Pentru a face fata cererii si a respecta plaurile de extindere, am nevoie de 2000 de zboruri / zi. Deschidem permanent rute, marim numarul frecventelor pe cele existente. Spre exemplu, acum zburam de 3 ori zilnic la New York, in vara lui 2016 vom oferi 4 zboruri / zi spre JFK. Boeing-urile 777-300ER si Airbus-urile A330-200/300 fac o treaba extrem de buna, sunt multumit de ele. Pentru moment nu avem nevoie de A380.

O noua comanda de avioane?

Am comandat atat 737 MAX, cat si A320neo. In total, trebuie sa primim cam 220 de avioane noi (Airbus si Boeing), iar pana la sfarsitul anului viitor vom depasi 300 de aeronave in flota (acum cifra este de 246). In 2015 nu avem de gand sa plasam o noua comanda, insa aceasta ar putea veni in 2016. Vom comanda avioane widebody, monoculoar am comandat deja. Ca modele analizam Airbus A350 XWB, Boeing 787 Dreamliner (toate cele 3 versiuni), respectiv 777X. Poate chiar si A330neo. Anual, cheltuim / vom cheltui in jur de doua miliarde de dolari pentru avioane noi.

In opinia mea, toate Airbus-urile si Boeing-urile sunt avioane perfecte cat timp le folosesti rational. Cat timp stii ce sa faci cu ele si le umpli pentru a nu merge in pierdere. Daca le aloci rutelor gresite, asta incepe sa te coste. De exemplu, zburam cu 737-900ER (cu rezervoare auxiliare si 151 locuri, nu 180) pentru a zbura intre Istanbul si Kinshasa, Congo. Il folosim, practic, ca un avion lung-curier. Utilizarea rationala a avioanelor este doar unul dintre aspectele care fac din TK o companie de succes.

11231851_693222304144007_1006477167755233283_nStrategia de business in viitorul apropiat?

Deschiderea de noi rute, cresterea frecventelor pe cele existente, scaderea costurilor, imbunatatirea produselor si serviciilor oferite. Africa este o piata extrem de profitabila pentru noi. Stam bine si in Orientul Mijlociu, respectiv Asia. In ceea ce priveste Rusia, vrem sa operam zboruri catre si mai multe destinatii, momentan deservim 10 orase. Cele 3 aspecte pe care Turkish Airlines se axeaza in operatiunile zilnice sunt: calitatea serviciilor oferite pasagerilor – aici nu facem rabat, reteaua in continua expansiune si, nu in ultimul rand, costurile.

Va cumpara Turkish Airlines TAROM?

Oficial, nu suntem interesati de TAROM. Cred ca este o companie OK si, asemeni LOT Polish Airlines, trebuie sa devina profitabila. Stiu ca TAROM are probleme in momentul de fata. Si Turkish Airlines a trecut printr-o perioada dificila in 2005, pe care am depasit-o insa cu bine. Daca TAROM va “munci” sustinut in urmatorii ani, lucrurile se vor imbunatati si economia Romaniei va creste. Si noi am fost mici, dupa care am crescut, ajungand sa fim desemnati, de 5 ori consecutiv, “Cea mai buna companie aeriana din Europa” de catre Skytrax. E bine sa fii mic pentru ca ai unde sa cresti.

Vom vedea Boeing 777 TK la Bucuresti?

De ce nu? Asa cum stii, operam des cu Airbus A330 si am venit chiar si cu A340 de cateva ori. Daca cererea va impune acest lucru (mai ales din punct de vedere cargo, nu ma refer doar la pasageri), vom aduce si 777 la Bucuresti. Teodor Stefan

IMG_8149