Un avion care a scris istorie: YR-BRA. Haideti sa-i gasim un “camin” mai bun!

Share
| Scris de: Teodor Stefan | 02-02-2015

Este primul ROMBAC One-Eleven fabricat in Romania. Inmatriculata YR-BRA, aeronava iesea pe portile uzinei Romaero Baneasa in 1982, scriind o pagina importanta in istoria aviatiei din Romania.

27 august 1982. O data cu greutate pentru pasionatii de aviatie si pentru industria de profil din tara noastra. Este data la care YR-BRA, primul ROMBAC One-Eleven, iesea de pe portile uzinei Romaero Baneasa. Propulsat de doua motoare Rolls-Royce RB.163 Spey Mk.512-14DW, avionul avea C/N (construction number) 401 si oferea 92 de locuri. Era inceputul unui nou capitol pentru tara noastra, un capitol in care construiam avioane de pasageri sub licenta britanica.

Pe masura ce industria aeronautica a avansat intr-un ritm alert, restrictiile legate de zgomot s-au inasprit, ducand la retragerea treptata a acestor avioane din serviciul comercial. Astfel, YR-BRA a iesit din flota TAROM pe 30 aprilie 1991 si a fost inchiriat companiei Aero Asia, ajungand sa zboare in tari unde restrictiile legate de poluarea fonica erau mai relaxate. Cu sprijinul prietenului Arthur Merlin va prezentam si o fotografie facuta in Marea Britanie cand fuzelajul unui 1-11 era incarcat intr-un Super Guppy pentru a fi adus la Bucuresti si asamblat.

Inmatriculat AP-BFC (Aero Asia), avionul se afla acum pe aeroportul Henri Coanda, in apropierea hangarului tehnic TAROM, fiind folosit de ISU si pompieri pentru simularea unor situatii de urgenta: stingerea incendiilor, scoaterea unor persoane blocate inauntru, etc. Aeronava a ajuns intr-o stare destul de trista (nu mai are motoare, interiorul este gol, lipsesc numeroase butoane din cockpit), mai ales daca ne gandim la importanta avuta pentru aviatia romana si la stralucirea de odinoara.

Plecand de aici, Aeronews.ro si pasionatii de aviatie care ne-au contactat au initiat o campanie de mutare a avionului intr-un loc mai bun. Un muzeu ar fi ideal, asa cum toate tarile care isi respecta trecutul pastreaza exemplarele cu valoare istorica. Daca nu, un spatiu special amenajat in care sa poata fi admirat de public si fotografiat, o zona in care povestile legate de YR-BRA sa fie in prim-plan. Suntem convinsi ca vom avea atat sustinerea celor care au lucrat la fabricarea acestui avion, cat si a pasionatilor de aviatie. Reprezentantii Bucharest Airports, cei care detin aeroanva, au precizat ca ne vor spriini in campania noastra.

Totodata, cautam SPONSORI care sa ne ajute cu cheltuielile legate de transport, schimbarea look-ului si alte operatiuni menite a-i reda, pe cat posibil, stralucirea de odinioara. Daca sunteti de acord cu demersul nostru, semnati aceasta petitie si vom avea grija sa ajunga la persoanele / autoritatile care pot face ceva.

Luni, 16 februarie, vom publica pe Aeronews.ro un articol cu informatii noi legate de YR-BRA si fotografii de la bord.

Foto: Stephen Duquemin, Steve Darke / Air-Britain Photographic Images Collection.

10965267_1056810281012057_366287770_o YR-BRA-TAROM-ROMBAC-1-11-Series-560_PlanespottersNet_330381 Unknown 10967762_1056795074346911_1476319420_n 10966987_1056793867680365_1288575201_n 10966852_1056794804346938_929311761_n

 

Share