Mediafax Talks about Aviation, prima ediție

Share
| Scris de: Teodor Stefan | 12-11-2013

alt

Evenimentul, organizat pe 12 noiembrie la hotelul Radisson Blu din București, a reunit figuri importante din domeniu. Aeronews.ro a fost prezent și vă prezintă principalele teme de discuție.

Moderată de Lucian Mândruță – Creative Marketing Manager, Mediafax Group, dar și un binecunoscut pasionat de aviație – dezbaterea a fost deschisă de Ramona Mănescu, Ministrul Transporturilor. “Chiar dacă industria aviatică a fost afectată începând cu anul 2008, putem vorbi în prezent despre un optimism moderat”, a declarat Mănescu. “Anul trecut, 828 de milioane de pasageri au călătorit în Uniunea Europeană, cu 0,7% mai mult decât în 2011. 43% în interiorul Uniunii, 38% în afara ei și 19% la nivel național, în statele membre.”

Am aflat că în 2012 aeroporturile europene cu cea mai mare creștere a traficului au fost Nisa și Berlin, 7-8% versus 2011, în timp ce aeroportul din Atena a avut o scădere de 10%. În ceaa ce privește traficul de pasageri din România, Ramona Mănescu a declarat că acesta nu a înregistrat creșteri semnificative față de 2011. “Vrem să imbunatatim cifrele pe traficul intern, urmate de cel regional si international”, a declarat Ministrul Transporturilor. “Pana acum, cateva aeroporturi din Romania au reusit sa obtina fonduri europene. Stefan cel Mare, Suceava (modernizarea pistei, turnul de control) = 167 milioane lei, reabilitarea platformei de la Kogalniceanu = 170 milioane lei.”

“Sunt in curs de evaluare proiecte pentru pistele de la Iasi, Craiova si Oradea. De asemenea, se doreste dezvoltarea unui terminal cargo la Cluj. In perioada 2014-2020 vor avea prioritate la finantare 12 dintre cele 16 aeroporturi din Romania, dintre care amintim Iasi, Cluj, Constanta, Tulcea, Baia Mare si Henri Coanda.” Potrivit Ramonei Manescu, pana in 2019 se estimeaza o crestere cu 22% a  traficului aerian in Europa, in Romania cifra estimata fiind de 30,8%.

alt

Ramona Mănescu despre TAROM: “Cred ca are nevoie de viziune si de strategie. Obiectivul Ministerului Transporturilor este ca TAROM sa devina o companie viabila dpdv economic. Noul Consiliu de Administratie nu mai are nici o scuza, trebuie sa vina cu masurile pentru cresterea si dezvoltarea companiei! TAROM trebuie sa devina un operator national eficient si puternic, iar in acest sens ii vom oferi tot sprijinul de care are nevoie. Desi concurenta este foarte puternica pe cursele internationale, noul CA trebuie sa gandeasca si in sensul extinderii acestor rute”, a adaugat Manescu.

“Domnul Christian Heinzmann va ramane CEO-ul TAROM. Este sprijinit sa implementeze planul de management impreuna cu noul CA, asteptam si rezultate. Obiectivele TAROM, intr-o prima faza: sa creasca numarul curselor interne / regionale si sa schimbe flota. Urmeaza sa purtam discutii cu toate companiile care au facut oferte: Airbus, Boeing, ATR, Embraer. Flota trebuie cumva unificata, sunt prea multe tipuri de avioane, costuri mari si nici urma de profit! TAROM are avantajul ca poate sa creasca foarte mult pe cursele interne si regionale. Avem deja in vedere cateva parteneriate cu statele din regiune care nu (mai) au companii nationale (vezi Ungaria), dar si cu cele baltice, care doresc un parteneriat cu TAROM,” a declarat Ramona Mănescu.

Radu Merica, Președintele CA al Companiei Naționale Aeroporturi București: “Aviatia este un domeniu de varf in fiecare tara si trebuie sa-si acopere toate costurile. Per total, in tara noastra avem un numar redus de pasageri raportat la populatia Romaniei. De aceea, trebuie sa apropiem aviatia de oameni. De asemenea, avem mai putini piloti decat tarile din jur. In mod sigur insa, suntem pe locul intai la taxe si tarife! Nu cumva suntem suprareglementati?”, i-a intrebat Merica pe cei prezenti. “O alta prioritate o reprezinta modernizarea spatiului aerian, este important ca acesta sa nu mai ramana la nivelul anilor ’90, cand Statul vroia sa verifice totul.”

“In aviatia autohtona am intalnit foarte multi oameni pasionati, inteligenti si profesionisti! Avem competenta in domeniul aviatic, deci avem punctul de plecare pentru viitoarea dezvoltare. Din nefericire insa, avem si oameni aterizati in aviatie pe cai politice, oameni mai putin competenti, care toarna nisip in motorul aviatiei. Ei tin pe loc dezvoltarea acestui domeniu. Vrem sa sustinem masuri de implementare a managementului privat, sa nu lasam presiuni politice in companiile subordonate Ministerului. Imi doresc sa nu se mai poata spune ca Romania este singura tara in care aviatia e la pamant si agricultura e in aer!”, a conchis Radu Merica.

alt

George Marin, vicepreședinte Business Strategy TAROM: “Trebuie sa revizuim modelul de operare, innoirea flotei va veni ulterior. Presiunea din partea concurentei (companiile traditionale) si a operatorilor low-cost este fantastica! In prezent, TAROM concureaza cu alte 38 de companii aeriene pe piata, cea mai crancena competitie din istoria companiei. Legat de viitorul TAROM, analizam doua directii: fie mergem spre low-cost, fie accesam noi piete. Nu este o noutate ca vrem sa revenim pe pietele lung-curier si ma refer la Asia, in special. In ceea ce priveste Statele Unite ale Americii, vom vedea. Este mai complicat pentru ca acolo competitia este acerba. In ceea ce priveste noile rute, din primavara lui 2014 vom zbura spre Moscova. Totodata, in vara anului viitor vom deschide si ruta Iasi-Timisoara.”

“Analiza de care vorbeam mai sus va fi terminata pana la sfarsitul acestui an. Flota va urma noul model de operare, iar noile tipuri de avioane vor fi facute publice la momentul respectiv. Ce am vrea sa luam din modelul low-cost? Fluxul de venituri anciliare, care ar putea echilibra raportul dintre costuri si venituri. Nu cred ca sunt companii in Europa in momentul de fata care se pot lauda ca scot profit doar din vanzarea de bilete de avion. In prezent, TAROM are 2055 de angajati dintre care 252 sunt piloti.”

Innoirea si unificarea flotei TAROM: “Avem doua posibilitati”, a declarat George Marin. “Fie inchiriem flota actuala catre terti si inchieriem alte aeronave, fie vindem avioanele existente si cumparam altele. A doua varianta este mai complicata si inclin sa cred ca vom merge pe prima varianta, cunoscuta si ca lease-out, lease in. In mod clar, TAROM are nevoie de doua tipuri de aeronave: jet-uri si turboprop-uri. Estimez ca innoirea flotei TAROM va dura intre 2-4 ani”, a adaugat oficialul prezent la conferinta.

alt

Dorin Ivașcu, președinte Asociația Română a Operatorilor Privați din Aviație (AROPA): “În România, aviația este un domeniu cu potențial. Vorbim despre un segment in care se poate creste frumos cu conditia unui management eficient! Un exemplu pe care doresc sa vi-l ofer pentru a realiza unde se situeaza tara noastra in raport cu Europa: in Romania avem un aeroport la 12.000 km2; in Europa regasim unul la 1200 km2! Multi se intreaba daca avem sau nu prea multe aeroporturi in Romania. In opinia mea, important este ca aeroportul – indiferent despre ce aeroport vorbim – sa deserveasca comunitatea din jurul lui si sa-si gaseasca segmentul propriu de piata. Pe de alta parte, sunt si aeroporturi care – din diverse motive – nu au activitate; vezi aeroportul din Tulcea. Si aici revenim la discutia legata de managementul eficient”, a mai afirmat Ivașcu.

Anca Apahidean, Area Manager Eastern Europe IATA Romania, s-a referit la provocarile cu care se confrunta in prezent companiile aeriene.

“Cererea pentru calatoriile pe calea aerului ramane, in continuare, puternica. Daca raportam perioada anilor ’90 la prezent, vedem ca eficienta combustibilor a crescut cu 70%, accidentele au scazut cu 2/3, iar sunt tarifele la o treime din cat erau acum 20 de ani. In prezent exista peste 15.000 de legaturi directe intre orasele lumii, de 2,5 ori mai mult decat in 1980. In ultimii 40 de ani, costurile legate de transportul aerian – un factor important in ecuatia comertului global – s-au injumatatit. La nivel global, aviatia asigura 57 de milioane de slujbe, in timp ce in Romania 78.000 de job-uri sunt legate de aviatie. Pentru urmatorii 20 de ani estimam o expansiune puternica a populatiei din Asia. Totodata, credem ca va fi nevoie de 34.000 de avioane noi in urmatoarele doua decenii, valoarea aeronavelor fiind de 4,5 trilioane de dolari.” Anca Apahidean a oferit informatii si despre profitul/pasager pe care companiile aeriene l-au realizat in ultimii doi ani. “In 2012, profitul/pasager a fost de doi dolari, anul acesta valoarea crescand la patru dolari/pasager.”  

Gheorghe Răcaru, Director General Blue Air: “Eficienta este destul de delicata pentru companiile aeriene din Romania si nu trebuie sa uitam ca lucram intr-un mediu foarte sensibil la pret! Costurile sunt predictibile, chiar daca apar variatii neasteptate, mai ales pe partea carburantilor. In ceea ce priveste veniturile, este mai dificil sa fii sigur de ele. Consider ca veniturile anciliare, specifice operatorilor low-cost, se preteaza mai putin companiilor aeriene traditionale. Acest tip de venituri reprezinta o componenta importanta, dar nu determinanta pentru succesul afacerii. Pentru a realiza veniturile bugetate/estimate, ai un procent, care este in jur de 80%. Ramane o marja de 20% si aici trebuie sa gasesti solutiile pentru a reduce diferenta dintre ce ai bugetat si ce ai realizat in fiecare luna”, a completat Directorul General Blue Air.

alt

Share