Qatar Airways, interesat sa investeasca in TAROM?

Potrivit unor surse, Qatar Airways ar fi interesat sa investeasca in TAROM. Daca acest lucru se va intampla, operatorul roman ar putea parasi SkyTeam pentru oneworld, alianta care are momentan un gol in Europa Centrala si de Est. Si tot de la Qatar, TAROM ar putea inchiria doua 787 Dreamliner pentru inceperea zborurilor lung-curier.
Ieri, intr-un interviu acordat Stirilor Pro TV (video), Werner Wolff, CEO-ul TAROM, spunea ca zborurile lung-curier spre Statele Unite si/sau China nu vor incepe mai devreme de toamna anului viitor. Despre posibilitatea ca TAROM sa aiba doua Boeing-uri 787 Dreamliner in flota am mai vorbit pe Aeronews.ro. Prima data in ianuarie 2016, cand CEO-ul de atunci Christian Heinzmann (decedat recent la varsta de 65 de ani, dupa ce a pierdut o batalie de 4 ani cu cancerul) ne spunea ca TAROM se gandeste sa inchirieze doua sau trei Dremlinere pentru o perioada-test.
Revenim la Qatar Airways, oneworld si TAROM. Asa cum stiti, acum cativa ani au existat cateva discutii intre arabi, printre care si reprezentanti din Qatar, pentru o investitie in Bucharest Airports, discutii care insa nu s-au soldat cu nici un rezultat. Mai mult, premierul de atunci Victor Ponta a facut un turneu la Istanbul si mai apoi in Doha incercand sa vanda TAROM-ul fie catre Turkish Airlines, fie catre Qatar Airways.
Acum apar noi informatii, dincolo de usile inchise, conform carora una dintre variantele discutate ar fi o investitie de 20-33% sau 49% (vezi cazul Air Italy) in TAROM din partea Qatar Airways, membru oneworld. Daca investitia ar avea loc, TAROM ar putea prelua doua dintre cele 30 de Boeing-uri 787-9 Dreamliner comandate de QR in octombrie 2016. Acum, operatorul din Doha are 30 de Dreamlinere 787-8 in serviciul comercial.
Revenind la golul oneworld din Europa Centrala si de Est, puteti citi mai multe aici. Cu doar 13 membri cu drepturi depline, oneworld este cea mai mica alianta dintre cele trei la nivel mondial, fiind depasita de Star Alliance (27 de membri cu drepturi depline) si SkyTeam (20 de membri, printre care si TAROM, aderarea ROT fiind finalizata in iunie 2010). Potrivit informatiilor noastre, contractul dintre TAROM si SkyTeam expira in 2020. Air Italy, controlata de Qatar Airways, ar putea adera la oneworld – vezi declaratiile CEO-ului Akbar Al Baker (video) – insa chiar si asa ar mai fi nevoie de un operator care sa acopere gap-ul din Europa Centrala si de Est. Iar TAROM, cu o flota revigorata (jet-uri regionale, Boeing-uri 737 MAX 8 ce ar putea veni din 2019 in loc de 2023 si doua-trei widebody-uri), ar putea juca foarte bine acest rol. Rendering 787 TAROM: George Macasoi.
UPDATE / Pozitia TAROM legata de acest subiect: “Informațiile transmise de dumneavoastră nu se confirmă. TAROM este o companie într-un proces de revitalizare, cu rezultate importante şi pozitive în prima jumătate a anului 2018. Din această poziţie, transmitem ferm faptul că nu există nici un fel de discuţii cu reprezentanţii altor companii pentru preluarea companiei noastre naţionale de transporturi aeriene. Membru al alianţei SkyTeam, TAROM este o companie cu tradiţie şi un brand puternic naţional şi regional.”